Szkolenie z obsługi jachtu

Postanowiliśmy dokładnie opisać wszystko to, co najważniejsze podczas szkolenia na naszych jachtach motorowych typu houseboat na Mazurach. Jest to szkolenie wstępne (kurs), przeprowadzane pierwszego dnia przed podpisaniem umowy czarterowej. Nie ważne, czy jesteś u nas po raz pierwszy, czy już wcześniej wynajmowałeś łodzie motorowe – ta spakowana wiedza w formie bloga na pewno Państwu się przyda. Liczymy, że nasi klienci zapoznają się z tą treścią jeszcze przed przyjazdem do nas. Co więcej, pełen opis tu zawarty jest dostępny dla Państwa na naszej stronie internetowej non stop, w razie gdyby ktoś o czymś zapomniał. Zaczynamy!

Zasilanie: prąd portowy oraz akumulatory

Planując postój na całą noc w danym porcie należy podłączyć łódź za pomocą przewodu elektrycznego do portowej skrzynki z zasilaniem 220 V.

Pamiętaj:

  • zweryfikuj podłączenie do portu: albo za pomocą dedykowanej diody lub za pomocą dowolnego urządzenia, który podłączysz do kontaktu 220 V (jego ładowanie gwarantuje poprawne podłączenie do sieci portowej);
  • jeżeli nie masz zasilania portowego, wówczas skontaktuj się z obsługą portu;
  • weryfikuj stan napięcia na akumulatorach za pomocą woltomierza – niedopuszczalne jest, aby napięcie spadło poniżej 12 V. Mocny spadek napięcia powoduje trwałe uszkodzenie akumulatora o wartości 900 PLN (użytkownik jachtu będzie zobowiązany do pokrycia tego kosztu);
  • jeżeli w nocy łódź jest podłączona do zasilania portowego i zostanie to zweryfikowane przez użytkownika jachtu, a w ciągu dnia włączany jest silnik, wówczas akumulatory zawsze będą dobrze naładowane (największym odbiorem energii na jachcie jest lodówka).

Włączniki. Jacht jest wyposażony w:

  • główne wyłączniki zasilania z akumulatorów (heble) – wyłączamy, jeżeli na dłuższy czas planujemy opuścić jacht (wówczas żadne urządzenie nie będzie działało, również lodówka);
  • panel z odpowiednio opisanymi bezpiecznikami w języku angielskim.
woltomierz
Woltomierz na jachcie motorowym. Wysokie napięcie 13.7 V oznacza, że jacht jest podłączony do zew. zasilnia 220 V.

Instalacja gazowa

W celu szczególnej ostrożności zalecamy zakrecać główny zawór przy butli gazowej po zakończeniu korzystania z kuchenki gazowej.

Termostat kuchenki gazowej odcina dopływ paliwa gazowego, jeżeli nie ma płomienia na całym pierścieniu palnika. Aby utrzymać płomień należy mieć dobrze rozgrzany termostat, czyt. dłużej przytrzymać kurek i utrzymywać płomień, który rozgrzewa cały pierścień palnika, w tym termostat.

Ogrzewanie

  • Ogrzewanie olejowe pobiera olej napędowy (diesel) z niezależnego zbiornika;
  • Panel sterowania ogrzewaniem znajduje się w kabinie łodzi, przy panelu bezpieczników.
  • Należy zwrócić uwagę, czy wylot spalin na burcie łodzi nie jest zasłonięty odbijaczem – gorące spaliny mogą zniszczyć odbijacz lub nawet go podpalić, co grozi pożarem.

Łazienka

Toaleta:

  • w ramach opłaty portowej jest wliczone korzystanie z toalet – należy korzystać w sposób regularny z toalet portowych oraz z toalet w restauracjach;
  • toaleta na jachcie powinna być traktowana jako awaryjna;
  • nie wolno wrzucać do jachtowej toalety niczego oprócz szarego papieru;
  • czarna woda z toalety przetłaczana jest do zbiornika na nieczystości. Nie wolno korzystać z toalety, gdy jej wskaźnik napełnienia przekracza wartość 75%.

Prysznic:

  • wszystkie porty są wyposażone w prysznice, natomiast zawsze jest to dodatkowo płatne. Podpowiedź: 1 żeton jest przeważnie na 15 min, co daje możliwość kąpieli dla co najmniej 2 osób;
  • szara woda spod prysznica jachtowego jest wypompowywana do jeziora za pomocą pompy brodzikowej (przycisk na łazienkowej szafce, obok umywalki, obok przycisku do spuszczania wody w toalecie).

Zbiorniki

W zależności od modelu łodzi wskaźniki naładowania zbiorników (paliwa, wody, nieczystości) znajdziemy na puplicie sternika albo w kabinie, przy panelu bezpieczników.

WLEWY / WYLEWY:

  • FUEL – wlew paliwa (każdy silnik zaburtowy jest na czystą benzynę 95; silnik wbudowany na jachcie klasy houseboat to prawdopodobnie diesel (tak jest w przypadku naszych łodzi Futura 860, Stillo 30 czy Futura 36 / Futura 40)). Podczas tankowania paliwa należy nie dopuścić do przelania – wskaźnik paliwa zawsze znajduje się na zewnątrz, zatem łatwo można określić, czy zbiornik jest już pełen (prosimy tankować do momentu tuż przed wskazaniem Full). Nasza polityka paliwowa, to „pełen do pełnego” – aby zwrócić nam w pełni zatankowaną łódź, należy w drodze powrotnej do naszego portu zapłynąć na stację paliw, zatankować 98% pojemności zbiornika oraz wziąć do pustego kanistra (10 l kanister jest na wyposażeniu każdej łodzi) dodatkową ilość paliwa, która zostanie spalona na ostatnim odcinku drogi powrotnej.
  • WATER – wlew wody. Uzupełnianie zbiornika wody jest bezpłatne w porcie. Należy znaleźć portowy szlauch i wprowadzić go do wlewu wody.
  • WASTE – wylew nieczystości (szamba). Opróżnianie zbiornika na nieczystości jest możliwe wyłącznie za pomocą zewnętrznych pomp. Łódź należy zdać ostatniego dnia z całkowicie pustym zbiornikiem na nieczystości.
wlew paliwa
Wlew paliwa z etykietą „FUEL”

Mapa z nadbrzeżnymi stacjami paliw oraz pompami na nieczystości (cena w Giżycku 10 PLN, w Węgorzewie 20 PLN, w portach prywatnych znacznie drożej: Sztynort 50 PLN, Kolonia Rybacka 70 PLN): https://wypozyczalnia.mazury.pl/porty-mazury/

5/5 - (1 vote)

Zapraszamy do lektury naszego bloga:


Porty Mazury

Specjalnie dla naszych klientów przygotowaliśmy mapkę z rekomendowanymi portami. Są to miejsca warte odwiedzenia, które nie kosztują fortuny. Dodatkowo niezbędne informacje o kluczowych punktach na jeziorach, czyli stacje paliw, odbiór nieczystości, most obrotowy, śluzy i atrakcje (w tym dla dzieci).