Kurs sternika motorowodnego

Obsługa silnika zaburtowego

Kroki przed uruchomieniem silnika jachtu motorowego:

  1. Sprawdź, czy manetka jest na biegu neutralnym (oś symetrii manetki).
  2. Sprawdź czy bieg ręczny nie jest włączony (płaska wajcha wzdłuż manetki powinna być położona na płasko razem z manetką, a nie podciągnięta do góry).
  3. Sprawdź, czy śruba nie jest owinięta żadnymi glonami.
  4. Sprawdź, czy silnik jest w pełni opuszczony do wody i czy oś jego kolumny jest równoległa do osi łodzi (czy nie jest skręcony).
  5. Sprawdź, czy poprawny klucz silnika jest umieszczony w stacyjce.
  6. Sprawdź, czy zrywka jest załączona w odpowiednim miejscu przy stacyjce.
kurs sternika motorowodnego

Kroki, gdy silnik łodzi motorowej nie chce się uruchomić:

  1. Sprawdź, czy kneble silnika dobrze leżą na akumulatorze, jeżeli akumulator jest rozładowany użyj szarpanki przy silniku (ewentualnie naładuj akumulator na prostowniku w porcie).
  2. Sprawdź ponownie wszystkie kroki w części „Kroki przed uruchomieniem silnika”.

Kroki po uruchomieniu silnika:

  1. Sprawdź, czy praca silnika jest normalna dla biegu neutralnego i czy pracuje on cicho i spokojnie.
  2. Sprawdź, czy woda chłodząca wypływa z silnika (strumień wody wypływający z górnej części silnika).
  3. Niech silnik popracuje ok. 5 min bez żadnego obciążenia w celu jego rozgrzania przed czarterem bez patentu.

Optymalna praca silnika na łodzi motorowej

Optymalna praca silnika to ok. 60% wychylenia manetki. Przy większych wychyleniach manetki silnik pracuje zdecydowanie głośniej, pobiera zdecydowanie więcej paliwa, szybciej się eksploatuje, a jego większa praca nie daje stosownie większej prędkości dla łodzi motorowej bez patentu. Pełne wychylenia manetki powinny być stosowane wyłącznie w sytuacjach awaryjnych oraz do głębokich manewrów.

Międzynarodowy Certyfikat Kompetencji ICC – czy można stosować jako patent sternika motorwodnego?

Międzynarodowy certyfikat kompetencji ICC (International Certificate of Competency) jest produktem Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ). Międzynarodowe świadectwo kompetencji (ICC) może być uznane za międzynarodową licencję na eksploatację określonego typu i wielkości statku na wodach Europy, czyli w krajach wchodzących w skład EKG ONZ.

Jest to patent, który może być wydany każdemu, kto pomyślnie ukończył szkolenie na sternika motorowodnego, potwierdzający niezbędne kompetencje do eksploatacji jednostek motorowodnych. ICC wydaje dokumenty poświadczające, że ich posiadacz spełnia poziomy kompetencji określone w rezolucji nr 40. Rezolucja 40 określa standardy kompetencji, które należy spełnić, oraz inne wymogi prawne, takie jak znajomość języków obcych i została opracowana przez podkomisję, The Inland Water Committee (IWC). Wody Śródlądowej (IWC).

Czy Polska akceptuje ICC, zamiast patentu PZŻ?

Zasadniczo ICC aakceptują takie państwa jak: Austria, Białoruś, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Finlandia, Francja, Niemcy, Węgry, Irlandia, Włochy, Litwa, Luksemburg, Holandia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Szwajcaria, Ukraina, Wielka Brytania.

Często, nawet jeśli ICC nie jest wymagany, polska policja i inne władze lokalne rozumieją ten system i akceptują ICC jako wystarczający dowód kompetencji (niejako patent sternika motorowodnego), nawet jeśli nie mają do tego prawnego obowiązku. Jak już masz patent, wówczas wynajmi motorówkę u nas.

Najlepsze jachty motorowe do czarteru