07/12/2017

Poradnik sternika

SILNIK

Kroki przed uruchomieniem silnika jachtu motorowego:

  1. Sprawdź, czy manetka jest na biegu neutralnym (oś symetrii manetki).
  2. Sprawdź czy bieg ręczny nie jest włączony (płaska wajcha wzdłuż manetki powinna być położona na płasko razem z manetką, a nie podciągnięta do góry).
  3. Sprawdź, czy śruba nie jest owinięta żadnymi glonami.
  4. Sprawdź, czy silnik jest w pełni opuszczony do wody i czy oś jego kolumny jest równoległa do osi łodzi (czy nie jest skręcony).
  5. Sprawdź, czy poprawny klucz silnika jest umieszczony w stacyjce.
  6. Sprawdź, czy zrywka jest załączona w odpowiednim miejscu przy stacyjce.

Kroki, gdy silnik łodzi motorowej nie chce się uruchomić:

  1. Sprawdź, czy kneble silnika dobrze leżą na akumulatorze, jeżeli akumulator jest rozładowany użyj szarpanki przy silniku (ewentualnie naładuj akumulator na prostowniku w porcie).
  2. Sprawdź ponownie wszystkie kroki w części „Kroki przed uruchomieniem silnika”.

Kroki po uruchomieniu silnika:

  1. Sprawdź, czy praca silnika jest normalna dla biegu neutralnego i czy pracuje on cicho i spokojnie.
  2. Sprawdź, czy woda chłodząca wypływa z silnika (strumień wody wypływający z górnej części silnika).
  3. Niech silnik popracuje ok. 5 min bez żadnego obciążenia w celu jego rozgrzania przed czarterem bez patentu.

STERNIKU PAMIĘTAJ
Optymalna praca silnika to ok. 60% wychylenia manetki. Przy większych wychyleniach manetki silnik pracuje zdecydowanie głośniej, pobiera zdecydowanie więcej paliwa, szybciej się eksploatuje, a jego większa praca nie daje stosownie większej prędkości dla łodzi motorowej bez patentu. Pełne wychylenia manetki powinny być stosowane wyłącznie w sytuacjach awaryjnych oraz do głębokich manewrów.

 

SZLAK WODNY – oznakowanie

Sternicy motorowi z niewielkim doświadczeniem powinni trzymać się szlaku wodnego – wody na tej trasie są na pewno bezpieczne. Na szlaku tym możemy spotkać trzy rodzaje boi:

  • Zielony stożek – płynąc w kierunku północnym należy go mijać lewą burtą, w kierunku na południowym – prawą.
  • Czerwony walec – płynąc w kierunku północnym należy go mijać prawą burtą, w kierunku na płd. – lewą.
  • Zielono-czerwone okrągłe boje oznaczają rozwidlenie szlaku.

Mielizny i głazy przeważnie są oznaczone czarno-żółtymi bojami – omijaj je zgodnie z kierunkami wskazanymi na diagramie:

Mazurskie ochotnicze pogotowie ratunkowe (MOPR) wskazuje na najbardziej „popularne” niebezpieczne miejsca mazurskich jezior. Nie należy się nimi zbytnio przejmować, ponieważ są one dobrze zaznaczone na naszych mapach oraz informują o nich wspomniane wyżej boje kardynalne pływające na wodzie. Dodatkowo nasze jachty motorowe są wyposażone w echosondy do ciągłego badania poziomu zanurzenia i rodzaju gruntu. Zaczynając od północy, czyli od miejsca wynajmu naszych łodzi motorowych bez patentu, mamy:

  • Jezioro Święcajty
    – głazowisko po prawej stronie szlaku płynąc w kierunku Węgorzewa, okolice wyspy “Tartaczna”.
  • Jezioro Mamry Północne
    – kamień na przeciwko bazy MOPR w Skłodowie,
    – po prawej stronie szlaku płynąc w kierunku jez. Kirsajty, niedaleko Rybaczówki (Półwysep Kalski) można spotkać mieliznę.
  • Jezioro Dargin
    – głazy sztynorckie zatopione w okolicach “Sztynorckiego Rogu”,
    – w kierunku Pieczarek jest kamień na prawo za „Królewskim Rogiem”,
    – od strony zachodniej, okolice wyspy “Poganty”, znajdziemy mieliznę,
    – płynąc w kierunku Giżycka, po lewej stronie szlaku kamienie za mostem Sztynorckim.
  • Jezioro Kisajno
    – ujście “Łabędziego Szlaku” na jez. Kisajno, lewa strona wyspy “Dębowa Górka” płynąc do Węgorzewa – kamień,
    – zachodni brzeg, okolice Fuledzkiego Rogu “Lisia Górka” – głazy,
    – lewa strona szlaku w kierunku Giżycka – kamienie przy “Olchowym Rogu”,
    – wschodni brzeg przy Pierkunowie, tam również są kamienie.
  • Jezioro Niegocin
    – cypel przy Borowie oraz okolice portu Cicha Zatoka, można spotkać mieliznę,
    – ujście wyspy „Miłości” wschodni brzeg – mielizna,
    – okolice Kleszczewa – głazy,
    – okolice Rydzewa, wschodni brzeg z mielizną,
    – środek Niegocina, to również rozległa mielizna.
  • Jezioro Mikołajskie
    – rozwidlenie szlaku jez. Bełdany i jez. Śniardwy – głazowisko.
  • Jezioro Roś
    – lewa strona wyjścia z Kanału Jeglińskiego płynąc w stronę Pisza (mielizna).

Choć MOPR nic nie mówi o Śniardwach, to pamiętajmy, że jest to jedno z najpłytszych jezior na szlaku i tu zawsze trzeba zachować czujność podczas czarterów bez patentu.