07/12/2017

Poradnik sternika

SILNIK

Kroki przed uruchomieniem silnika jachtu motorowego:

  1. Sprawdź, czy manetka jest na biegu neutralnym (oś symetrii manetki).
  2. Sprawdź czy bieg ręczny nie jest włączony (płaska wajcha wzdłuż manetki powinna być położona na płasko razem z manetką, a nie podciągnięta do góry).
  3. Sprawdź, czy śruba nie jest owinięta żadnymi glonami.
  4. Sprawdź, czy silnik jest w pełni opuszczony do wody i czy oś jego kolumny jest równoległa do osi łodzi (czy nie jest skręcony).
  5. Sprawdź, czy poprawny klucz silnika jest umieszczony w stacyjce.
  6. Sprawdź, czy zrywka jest załączona w odpowiednim miejscu przy stacyjce.

Kroki, gdy silnik łodzi motorowej nie chce się uruchomić:

  1. Sprawdź, czy kneble silnika dobrze leżą na akumulatorze, jeżeli akumulator jest rozładowany użyj szarpanki przy silniku (ewentualnie naładuj akumulator na prostowniku w porcie).
  2. Sprawdź ponownie wszystkie kroki w części „Kroki przed uruchomieniem silnika”.

Kroki po uruchomieniu silnika:

  1. Sprawdź, czy praca silnika jest normalna dla biegu neutralnego i czy pracuje on cicho i spokojnie.
  2. Sprawdź, czy woda chłodząca wypływa z silnika (strumień wody wypływający z górnej części silnika).
  3. Niech silnik popracuje ok. 5 min bez żadnego obciążenia w celu jego rozgrzania przed czarterem bez patentu.

STERNIKU PAMIĘTAJ
Optymalna praca silnika to ok. 60% wychylenia manetki. Przy większych wychyleniach manetki silnik pracuje zdecydowanie głośniej, pobiera zdecydowanie więcej paliwa, szybciej się eksploatuje, a jego większa praca nie daje stosownie większej prędkości dla łodzi motorowej bez patentu. Pełne wychylenia manetki powinny być stosowane wyłącznie w sytuacjach awaryjnych oraz do głębokich manewrów.

 

SZLAK WODNY – oznakowanie

Sternicy motorowi z niewielkim doświadczeniem powinni trzymać się szlaku wodnego – wody na tej trasie są na pewno bezpieczne. Na szlaku tym możemy spotkać trzy rodzaje boi:

  • Zielony stożek – płynąc w kierunku północnym należy go mijać lewą burtą, w kierunku na południowym – prawą.
  • Czerwony walec – płynąc w kierunku północnym należy go mijać prawą burtą, w kierunku na płd. – lewą.
  • Zielono-czerwone okrągłe boje oznaczają rozwidlenie szlaku.

Mielizny i głazy przeważnie są oznaczone czarno-żółtymi bojami – omijaj je zgodnie z kierunkami wskazanymi na diagramie:

Oznakowanie szlaku wodnego

Mazurskie ochotnicze pogotowie ratunkowe (MOPR) wskazuje na najbardziej „popularne” niebezpieczne miejsca mazurskich jezior. Nie należy się nimi zbytnio przejmować, ponieważ są one dobrze zaznaczone na naszych mapach oraz informują o nich wspomniane wyżej boje kardynalne pływające na wodzie. Dodatkowo nasze jachty motorowe są wyposażone w echosondy do ciągłego badania poziomu zanurzenia i rodzaju gruntu. Zaczynając od północy, czyli od miejsca wynajmu naszych łodzi motorowych bez patentu, mamy:

  • Jezioro Święcajty
    – głazowisko po prawej stronie szlaku płynąc w kierunku Węgorzewa, okolice wyspy “Tartaczna”.
  • Jezioro Mamry Północne
    – kamień na przeciwko bazy MOPR w Skłodowie,
    – po prawej stronie szlaku płynąc w kierunku jez. Kirsajty, niedaleko Rybaczówki (Półwysep Kalski) można spotkać mieliznę.
  • Jezioro Dargin
    – głazy sztynorckie zatopione w okolicach “Sztynorckiego Rogu”,
    – w kierunku Pieczarek jest kamień na prawo za „Królewskim Rogiem”,
    – od strony zachodniej, okolice wyspy “Poganty”, znajdziemy mieliznę,
    – płynąc w kierunku Giżycka, po lewej stronie szlaku kamienie za mostem Sztynorckim.
  • Jezioro Kisajno
    – ujście “Łabędziego Szlaku” na jez. Kisajno, lewa strona wyspy “Dębowa Górka” płynąc do Węgorzewa – kamień,
    – zachodni brzeg, okolice Fuledzkiego Rogu “Lisia Górka” – głazy,
    – lewa strona szlaku w kierunku Giżycka – kamienie przy “Olchowym Rogu”,
    – wschodni brzeg przy Pierkunowie, tam również są kamienie.
  • Jezioro Niegocin
    – cypel przy Borowie oraz okolice portu Cicha Zatoka, można spotkać mieliznę,
    – ujście wyspy „Miłości” wschodni brzeg – mielizna,
    – okolice Kleszczewa – głazy,
    – okolice Rydzewa, wschodni brzeg z mielizną,
    – środek Niegocina, to również rozległa mielizna.
  • Jezioro Mikołajskie
    – rozwidlenie szlaku jez. Bełdany i jez. Śniardwy – głazowisko.
  • Jezioro Roś
    – lewa strona wyjścia z Kanału Jeglińskiego płynąc w stronę Pisza (mielizna).

Choć MOPR nic nie mówi o Śniardwach, to pamiętajmy, że jest to jedno z najpłytszych jezior na szlaku i tu zawsze trzeba zachować czujność podczas czarterów bez patentu.

Podczas rejsu motorówką w okolicy Giżycka lub Węgorzewa, wszystkie te zasady doskonale zna profesjonalny sternik. Zatem przy tym wariancie wypoczynku, powinniśmy się raczej zrelaksować, niż uczyć kolejnych akapitów.